Publiczna Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Bardzicach

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 964618
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni

Dziesięc przykazań dla rodziców

Dziesięć przykazań dla rodziców

UWAGA!!! Od najmłodszych lat należy uczyć dzieci samodzielności.

POMAGANIE TO NIE ODRABIANIE ZA DZIECKO

  1. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem warunków domowych.

Chodzi tu o wykorzystanie biologicznego zegara organizmu. Jeśli dziecko odrabia lekcje zawsze o tej samej porze, to jego organizm po jakimś czasie nastawia się w tych godzinach na wysiłek intelektualny i jest bardziej efektywny.

  1. Przygotowanie miejsca pracy, czyli zrobienie porządku na biurku i ułożenie pod ręką wszystkich rzeczy potrzebnych do odrabiania.

Jeśli dziecko ma przygotowane pod ręką wszystkie potrzebne do lekcji pomoce i przybory nie traci czasu na ich szukanie w trakcie odrabiania. Taka przerwa rozkoncentrowuje i często trzeba zadanie rozpoczynać od nowa.

  1. Należy zwrócić uwagę na ułożenie ciała, wysokość krzesła dostosować do wysokości biurka i wzrostu dziecka, zadbać o dobre oświetlenie oraz spokój /wyłączenie radia, TV, zajęcie zabawą młodsze dzieci/.

Nieprawidłowo dobrana wysokość krzesła, oprócz zagrożenia wadą postawy, powoduje zmęczenie (dziecko „wierci się”), a to z kolei przeszkadza w skupieniu. Nieprawidłowe oświetlenie może osłabiać wzrok oraz powodować znużenie, zmęczenie czy bóle głowy. Takie sytuacje znacznie obniżają motywację do wysiłku intelektualnego i dziecko chce jak najprędzej zakończyć odrabianie lekcji.

  1. Ustalić plan odrabiania lekcji z uwzględnieniem przerw i konsekwentnie go przestrzegać. Najtrudniejsze  lekcje odrabiać na początku.

Im dziecko ma większe trudności z koncentracją, tym przerwy powinny być częstsze i dłuższe. W miarę postępów należy wydłużać czas wysiłku intelektualnego i skracać przerwy.
Lekcje, które sprawiają dziecku najwięcej trudności należy odrabiać jako pierwsze. Umysł jest wypoczęty a świadomość, że to co jest trudne zostało zrobione, zwiększa motywacje do dalszej pracy. Większość uczniów zostawia sobie to co trudne na koniec. W efekcie nastawienie do odrabiania lekcji jest negatywne a motywacja znacznie spada, bo przed nami jeszcze np.: „ta okropna matematyka”.

  1. Przed rozpoczęciem odrabiania każdego przedmiotu, należy określić zakres materiału do opanowania – przeczytać polecenia, pytania, które są  na końcu tematu, sprawdzić czy prawidłowo zostały przez dziecko zrozumiane, wątpliwości i niejasności wyjaśnić.

Naukowo zostało dowiedzione, że człowiek o wiele lepiej się uczy, gdy wie, czego ma się nauczyć. Czytając materiał (temat) uczeń na ogół nie wie co jest bardziej ważne a co mniej i stara się zapamiętać wszystko albo też wykonuje czynność czytania bez skupianiem się na treści. Jeśli zapozna się z pytaniami przed czytaniem, wie jakie informacje są ważne  i jego uwaga jest skierowana na ich szukanie. Taka technika poprawia rozumienie czytanych treści, gdyż po przeczytaniu fragmentu (akapitu), żeby stwierdzić, czy zawiera odpowiedź na pytanie musi dokonać analizy informacji w nim zawartych, a tym samym lepiej je zapamięta.

  1. Najlepiej jest odrabiać lekcje w dniu, w którym zostały zadane.

Odrabiając lekcje w dniu, w którym zostały zadane, dotyczące przerabianego w  szkole materiału uczeń bazuje na świeżych informacjach i je utrwala. Zostawiając je na ostatnią chwilę zapomina wiele informacji i musi się uczy ich od początku.

  1. Przepytać dziecko - odpowiadanie w domu na głos pozwala na  sformułowanie myśli  i przełożenie na wypowiedź ustną.

Dzieci odpytywane w szkole często mówią „ale ja się uczyłem” i na ogół to jest prawda. Ludzie dorośli też miewają problemy z szybkim przełożenie myśli na słowa. Takie odpytanie w domu pozwala na ułożenie wypowiedzi.  Zapytane w szkole ma większą łatwość wysłowienia się.

  1. Jeśli dziecko nie lubi jakiegoś przedmiotu, należy znaleźć jakieś ciekawostki i zainteresować je nimi.

Jeśli dzieci jakiegoś nauczyciela mniej lubią  przekłada się to na stosunek do przedmiotu, który on uczy. Dobrze jest zainteresować dziecko tym przedmiotem za pomocą filmów, ciekawostek, książek, itd.

  1. Przy sprawdzaniu najpierw należy zauważyć i podkreślić to co zostało zrobione dobrze, a dopiero potem wskazać błędy i je omówić.

Często słyszę od rodziców „jak chce to potrafi”, czyli, jeśli zrobi źle, to zrobił to specjalnie, żeby dostać złą ocenę? Dzieci chcą otrzymywać dobre stopnie i gdy odrabiają to robią to na miarę swoich możliwości, motywacji i umiejętności uczenia. Rodzice sprawdzając wskazują na ogół błędy. Dziecko odbiera to: „tyle się napracowałem i wszystko źle”, co bardzo obniża motywację i zniechęca do pracy. Jeśli jednak rodzic zauważy i doceni wysiłek, pokaże najpierw to co zostało zrobione dobrze a potem wskaże błędy, to dziecko chętniej podejmie się dalszego wysiłku.

  1. Sprawdzając zaznaczamy gdzie są błędy, nie poprawiamy, tylko staramy się wyjaśnić na czym błąd polega i pytaniami pomocniczymi naprowadzamy na prawidłowy tok myślenia.

Rodzicom bardzo zależy, żeby ich dziecko dobrze się uczyło i otrzymywało dobre stopnie. Siedzą z dziećmi podczas odrabiania lekcji, ale między pomaganiem a odrabianiem za dziecko jest bardzo cienka linia. Mówiąc dziecku „teraz zrób to, a to należy zrobić tak” odrabiają za nie. Tłumacząc polecenia wyrabiają w nim tzw. „lenistwo umysłowe”. Po co dziecko ma zastanawiać się o co chodzi skoro obok siedzi mama lub tata i wystarczy zapytać – będzie prędzej.

Dzieciom trzeba pomagać, muszą wiedzieć, że mogą na rodziców liczyć. Mądra pomoc rozwija w nich samodzielność, wiarę w siebie i swoje możliwości oraz  chęć pokonywania trudności i motywację do wysiłku intelektualnego.


Wpływy negatywne na motywację do nauki

         Jakie błędy popełniane przez rodziców powodują, że dziecko nie wykorzystuje swoich potencjalnych możliwości?

Pewne rodzinne sytuacje sprawiają, że dzieci nie znajdują motywacji do tego, żeby uczyć się, sprawdzać się w roli ucznia. Poprzestają na jedynkach, dwójkach, trójkach. Nic z tego , co oferują im w szkole nie jest w stanie ich zainteresować i wzbudzić ich entuzjazmu. Po prostu im się nic nie chce. Wpływom takim podlegają najbardziej:

  • Dzieci rozpieszczone - one nie muszą podejmować wysiłków, żeby osiągnąć upragnione cele, bo rodzice wszystko „podają na tacy”, spełniają marzenia, nadskakują; 
  • Dzieci nadopiekuńczych rodziców – stale wyręczane i kontrolowane, nie mają okazji nauczyć się podejmowania decyzji, ponoszenia ryzyka, są przekonane , że nic same nie potrafią ( np. rodzic mówi ja to zrobię tobie się to nigdy nie udaje. Ty zawsze zapominasz;
  • Dzieci rywalizujące z bratem czy siostrą – poczucie nieustannej konfrontacji, porównywania i walka o względy rodziców stwarzają atmosferę ciągłego zagrożenia, frustracji, niesprawiedliwości;
  • Dzieci bardzo zdolne – nie ma atmosfery przychylnej uczniom wybitnym, kłopotliwym – koledzy szydzą z „mózgowca”, a dorośli często nie wiedzą co z nim zrobić;
  • Dzieci manipulatorzy – poczucie władzy nad otoczeniem nie sprzyja rozwijaniu samodyscypliny koniecznej w pracy nad wyznaczonymi celami, często dzieci skłóconych , zbyt pobłażliwych albo zapracowanych rodziców oraz jedynacy uwielbiani przez najbliższych;
  • Dzieci zdezorganizowanych domów – chaos i nieuporządkowany tryb życia utrudniają przystosowanie się do szkolnej rutyny i wypełnianie obowiązków oraz akceptację ograniczeń;
  • Dzieci których możliwości są przeceniane – rodzice mają w stosunku do nich zbyt wysokie wymagania. Dziecko nie jest w stanie im sprostać, co wywołuje u niego frustrację;
  • Dzieci ciągle pouczane i krytykowane – rodzice idealizują obraz siebie; ‘ja w twoim wieku.., miałem same piątki, uczyłem się kilka godzin dziennie..- prawią kazania tonem osoby wszystkowiedzącej i nieomylnej. Lubią udowadniać dziecku, że zawsze mają rację.

 


Wpływy pozytywne na motywację do nauki

Jak atmosfera w domu powoduje lepsze wyniki w szkole? Co powinien robić rodzic, aby pomóc swoim dzieciom ?

  • Służenie przykładem – jeżeli rodzic czyta książki i czasopisma (nie tylko program TV), często dyskutują na różne tematy, mają swoje hobby dzieci będą bardziej skłonne poszerzać swoją wiedzę, gdyż będzie im się to wydawało naturalne;
  • Dostrzeganie sukcesów, stosowanie pochwał – każda zmiana na lepsze utrwali się szybciej, jeśli zostanie dostrzeżona i doceniona;
  • Stawianie racjonalnych wymagań – aspiracje rodziców wobec dzieci powinny być odpowiednie do posiadanych predyspozycji i uzdolnień;
  • Właściwa organizacja czasu – ważne jest sprawdzenie ilości czasu przeznaczonego na telewizję, czy komputer w celu uniknięcia uzależnienia;
  • Pomoc w nauce – należy zachęcać do samodzielnego rozwiązywania problemów, gdy sobie nie radzi udzielać wsparcia a nie robić za dziecko;
  • Interesowanie się problemami dzieci – małe dzieci mają naturalną skłonność do opowiadania swoich przeżyć rodzicom. Tylko od rodziców zależy , czy będą tak postępowały jak dorosną. Jeżeli reakcje dorosłych na problemy są przesadzone albo sprawy dziecka są traktowane jako mało ważne, wówczas kontakt będzie stawał się coraz bardziej zakłócony. Dzieci nie będą szukały pomocy u rodziców. Nic nie da wypytywanie się czy groźby. Jeżeli rodzic będzie wiedział w czym tkwi kłopot będzie mógł pomóc i udzielić wsparcia;
  • Pozytywne emocje – dziecko które nie ma w domu do czynienia 
    z negatywnymi emocjami, nie przejawia ich raczej w szkole. Należy starać się panować nad złością, gniewem. Nie należy „odbijać „ złego humoru na dzieciach;
  • Mądre karanie – stosowanie kar jak najrzadziej( w przeciwnym razie tracą swoją moc) i tylko wtedy gdy są konieczne, adekwatne do przewinienia;
  • Nagradzanie – nagrody należy stosować mądrze, gdyż zbyt dużo lub bardzo drogie mogą wypaczać charakter. Dzieci uczą się wtedy dla uzyskania jakichś rzeczy a nie dla siebie;
  • Zapewnienie dobrych warunków do nauki – ciężko się skupić gdy nie ma prywatnego kącika albo gdy ojciec ma włączony telewizor. Zaspokajanie potrzeb a nie zachcianek!!!!!
  • Traktowanie rodzeństwa na równi- dziecko faworyzowane zazwyczaj będzie starało się być w centrum uwagi, a dyskryminowane będzie się chowało w cień;
  • Dobra komunikacja – z dzieckiem, ale również w rodzinie, między rodzicami.